Op stap met de PCOB

Varen met de PCOB-Lelystad op 25 augustus 2021

2021: Vaartocht met advocaatje

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Nr.7-PCOB-NB-september_Pagina_11-1-724x1024.jpg
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Nr.7-PCOB-NB-september_Pagina_12-1-724x1024.jpg

2019: Zwerven door Drenthe

Donderdagmorgen 15 augustus rond half negen vertrokken we voor ons jaarlijkse PCOB uitstapje met bijna 50 deelnemers per luxe touringcar van Eemland Reizen met Ed als chauffeur. Tijdens de vergadering van 25 april was met ruime meerderheid gekozen voor “Zwerven door Drente”. Anders dan vorig jaar, toen het reisje samenviel met de warmste dag van het jaar (34 graden), was nu regen voorspeld. Via een mooie route door het zuiden van de Noordoostpolder kwamen we aan bij Hotel Zwartewater in Zwartsluis waar we ons de koffie met gebak goed lieten smaken en genoten van het uitzicht op de scheepvaart door het Meppeler Diep.

Gelaafd en goed gehumeurd vervolgden we de reis via Staphorst. Toen we over de hoofdweg door Staphorst reden viel de langgerekte lintbebouwing op. Kilometers lang aan beide zijden van de weg boerderijen, meestal wel drie of zelfs vier achter elkaar. Ed wees ons op de “levensboom” in het kozijn boven de voordeur als symbool voor het leven met wortels in de aarde en takken reikend naar de hemel. Sommig levensbomen waren kleurrijk versierd wat volgens Ed betekent dat er een huwbare dochter in huis is.

Via een route door een aantrekkelijk coulisselandschap bereikten we in de stromende regen Odoorn met de pittoreske witte kerk, waartegenover in hotel-restaurant De Oringer Marke een smakelijk lunchbuffet voor ons klaar stond.

Het zag er even naar uit dat vanwege het slechte weer het bezoek aan museumdorp Orvelte geen doorgang kon vinden, maar toen we in de bus stapten klaarde de lucht op en werd het zonnig. Eén van de medewerkers van het hotel ging mee als gids.

Tussen Odoorn, Rolde en Beilen ligt natuurgebied Ellertsveld met een vijftal Boswachterijen. Volgens uitleg van de gids bevond de bus zich op een bepaald moment op een heuvel ter hoogte van de top van de Martinitoren in Groningen. Toen we langs de radiosterrenwacht van Hooghalen reden gaf de gids ons een boeiende les sterrenkunde. Na een mooie rit aangekomen bij Orvelte namen we afscheid van de gids om vervolgens wandelend ruim een uur het museumdorp te verkennen. Mocht  u in Drente zijn dan kan ik een bezoek aan Orvelte aanbevelen.

Met goede herinneringen aan het Drentse land reed Ed ons weer terug naar Lelystad waar we klokslag zes uur konden uitstappen. Met elkaar kunnen we terugzien op een zeer geslaagde dag. Jan Ovinge en team, ook nu weer hartelijk dank voor jullie inspanning om deze dag tot een succes te maken.

Met vriendelijke groet,

Rien Nuijt

2018: West-Friesland.

In het juninummer van de nieuwsbrief was een oproep van Jan Ovinge opgenomen om zich aan te melden voor het PCOB uitstapje naar West-Friesland daar schreef hij te hopen op een gezellige en geslaagde dag.
En dat was het zeker ook al was het met 34 graden de tot nu toe heetste dag sinds mensenheugenis.

Dinsdag 7 augustus vertrokken we met 56 deelnemers rond half negen per luxe touringcar vanuit Lelystad over de Houtrib/Markerwaarddijk naar West Friesland. De lange bus werd bestuurd door chauffeur Theo die ons steeds voorzag van nuttige reisinformatie alsmede meer of minder geestige grappen.
Ik vind het altijd weer bijzonder om over de dijk bij de kop van Noord Holland uit te komen. Aan de overkant aangeland constateerde Theo dat we voor liepen op het tijdschema waardoor we de mogelijkheid hadden Enkhuizen te bezichtigen. Buitengewoon knap laveerde Theo de meer dan 16 meter lange bus door het historische centrum met de nauwe straatjes en grachten. Het was de moeite meer dan waard. Vervolgens ging de tocht naar Hoorn waar we uitstapten bij het oude stationnetje. Daar stond de historische stoomlocomotief met oude wagons ons al op te wachten voor een hakke-puf tocht naar Medemblik via historische stations met diverse nostalgische activiteiten.

We zaten in de wel wat nauwe restauratiewagen waar koffie, thee en gebak werden geserveerd door vrijwilligers in klederdracht. Zelfs het historische treinkaartje werd door een heuse conducteur met pet geknipt.
Op het perron in Medemblik aangekomen konden we het oude spoorwegmuseum bezoeken en genieten van het mooie uitzicht over het IJsselmeer.

Vervolgens reden we via een toeristische route naar Wijdenes waar in het restaurant de lunch al voor ons klaar stond. Wederom langs een mooie route, onder andere via de binnenstad van Alkmaar, kwamen we op de boulevard van Egmond aan Zee. Na een blik op het overvolle strand en de zee gingen we naar een uitspanning in Bakkum waar een terras in de schaduw voor ons was gereserveerd. Daar konden we ons vochtgehalte weer op peil brengen. Het was inmiddels tijd om weer richting Lelystad te gaan. Op de terugweg maakte Theo nog even een omweg zodat we de Zaanse Schans konden bewonderen. Om zes uur waren we terug. Met Jan, Johanna en hun team kunnen we allen terug zien op een zeer geslaagde dag.